Denne artikel er baseret på et kommercielt samarbejde og artiklen er betalt for af den eller de virksomheder, der linkes til.

Iyengar yoga er helt særlig form for yoga, hvor hovedfokusset er at udføre øvelserne præcist og korrekt. Dette er med til at gøre oplevelsen ekstra afslappende og intens for dig. Når du holder positionerne i længere tid end i andre slags former for yoga, vil du opleve at du får mere ud af dem og lærer samtidigt mere om din egen krop. Ikke nok med at du styrker dine muskler ved udholdenhed, du styrker også dit sind ved at give det en pause – Iyengar yoga er berigende og udfordrende!

Fokus på præcision og meditation

Der er fire hovedelementer i iyengar yoga: præcision, redskaber, sekvensering og stabilitet. Især brugen af redskaber er helt essentielt for at du kan holde positionerne i længere tid. Stillingerne vil blive sekvenseret, så de gradvist bliver og sværere og sværere. Derfor er det vigtigt at du forholder dig stabilt og præcist i stillingerne, så du får det optimale ud af din yogasession.

Giver naturligt ro i sindet

Denne intense form for yoga, hvor udholdenhed og præcision er essentielt, resulterer i en dybere følelse af ro i sindet efter endt yogatime. Du vil uden tvivl kunne mærke din krop blive stærkere, mens dit sind og tankegang bliver lettere uden du nødvendigvis skal fremtvinge en meditationstilstand hver gang. Hvis du gerne vil udforske meditation, men ikke har tålmodigheden til de mere langsomme former for yoga, som yin yoga, er iyengar yoga lige noget for dig! Denne yogaform kaldes nemlig for ”yoga i bevægelse”.

Med de rette redskaber

De vigtigste redskaber i iyengar yoga, såsom den klassiske blok, en stol uden ryglæn, remme og et tæppe, bruges til at opnå den helt rette præcision. Du behøver ikke at bruge en formue på dyrt yogaudstyr, da mange af redskaberne sikkert allerede findes i dit hjem!